"Behöver" jag nya pjäxor?

Stalo

Ny medlem
God dag!
Det har visat sig att mina pjäxor är en storlek för stor (på längden). Detta har inte påverkat mig negativt, vad jag vet. Ingen kramp, inga blånaglar, fötterna rör sig inte i pjäxorna, ingen känsla av brist på kontakt mellan fot och snö. Eventuellt har jag frusit om tårna lite då och då när jag suttit i liften men det kopplar jag mer till många minusgrader och mycket snus. Efter två säsonger av pressande och fräsande känns de i övrigt perfekta.
Men är det något jag har missat? Bör jag ändå köpa nya i rätt storlek och börja om proceduren med att pressa och fräsa? Vad "tjänar" jag på att byta, kommer det revolutionera min åkteknik? Har storleken verkligen någon betydelse??

Bör tillägga att jag är hyfsat mycket nybörjare (med ambitionen att bli bättre) samt att jag åker typ bara 10 dagar om året.

Tack på förhand!

dallan

Medlem
Om dom känns bra är det ingen mening att byta, skulle inte säga per definition att det är bättre med mindre, allt avgörs av fotens struktur och pjäxans läst, samt åkarens preferens. Du låter ju nöjd, så byt när du börjar uppleva ett stort missnöje, annars kör du slut dom.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Instämmer med dallan ovan. Om det inte glappar i längsled och du sitter bra i övrigt så är det väl bara att köra på eller? Särskilt om du har 10 åkdagar/år och redan lagt ner tid och energi på de pjäxor som du har.
Bara av nyfikenhet: hur stor är diffen mellandin fots längd och pjäxans längd?

Stalo

Ny medlem
Tack bägge två!
Ja jag är ju nöjd med pjäxorna. Det tog tid att få till dem (skräddarknutor is a bitch) så jag är inte alls sugen på att börja om från början med ett par nya. Sidledes sitter de som en smäck, foten kan nog inte sitta mer fast än den gör. Det är ju bara det där att jag VET att de är för stora och det stör mig. Om ni eller någon annan kunnig hade sagt att de max 10 mm det handlar om är det som avgör om jag åker som Stig-Helmer eller Marcel Hirscher så hade jag köpt nya direkt men riktigt så enkelt verkar det inte vara. Kan tänka mig att för stora på bredden påverkar åkning mer.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp