Skidhjälp, allmountain

Kalllle

Ny medlem
Lyckas inte ta sista steget i val av skidor och behöver lite hjälp. Jag åker cirka 60% offpist 40% pist. Jag är 172cm lång och väger cirka 60 kg. Just nu är jag inne på Head kore 105 men efter att ha läst att man offrar ganska mycket för att de ska väga så lite så har jag blivit osäker. Någon som har åkt på dessa och har en åsikt om skidorna?

Kollar även på nordica enforcer 100, nordica enforcer 110, blizzard rustler 10, blizzard bonafide, black crows atris och black crows navis. Men är öppen till alla förslag.

Alldeles för mycket tid och energi har gått åt detta beslut så jag uppskattar verkligen all hjälp jag får.

telemarkus

Medlem
Gissar att du kanske redan läst Freerides alldeles egna recension. Den gör ju dessvärre att man inte blir så värst sugen på Core. Å andra sidan höjer Powder m.fl. skidan till skyarna så det är val bara att konstatera att skidsmaken är högst subjektiv som vanligt.

Vill du ha något i 105-området kanske det kan vara värt att även titta på Line Sick Day 104. Jag kör på Sick Day 110 och tycker de är fantastiska både i och utanför pist.

Pillard

Aktiv medlem
Den viktigaste frågan är ju VARFÖR du var inne på Kore från början? Alla skidor är ju kompromisser och uppbyggda på olika sätt med olika egenskaper. Allra först måste ju du veta vad du gillar och ogillar. Med det på plats går det sen att via omdömen se vad du borde köpa för skida. Att en skida får jättehögt i omdöme behöver inte alls innebära att den passar dig alls.

Kalllle

Ny medlem
Pillard sa:
Den viktigaste frågan är ju VARFÖR du var inne på Kore från början? Alla skidor är ju kompromisser och uppbyggda på olika sätt med olika egenskaper. Allra först måste ju du veta vad du gillar och ogillar. Med det på plats går det sen att via omdömen se vad du borde köpa för skida. Att en skida får jättehögt i omdöme behöver inte alls innebära att den passar dig alls.
Jag letar efter en bra stabil skida, går ifrån en kass alpinskida och har inte mycket att gå på då jag endast har åkt på en Salomon qst 106 en dag tidigare. Det var dag och natt mellan qst och mina tidigare pistskidor. Men något kändes fel. Head kore var endast intressant på grund av bra omdömen men efter freerides dystra recension så har jag gått vilse.

MackanBrolin

Ny medlem
Verkar vara i typ EXAKT samma läge. Åker på ok Völkl-pistskidor idag men vill hitta en all mountain-skida som fixar det mesta, även om det förstås innebär kompromisser ("finns ingen perfekt skida för allt "osv.).

Ca 100 i bredd, camber, lite rocker. Testade en kompis Icelantic Nomad 105 RKR (från 2015) som var helt fantastiska. Försöker hitta något likande, till överkomligt pris.

Efter mycket letande från min sida har jag kokat ner det till två alternativ: Salomon QST 99 eller Nordica Enforcer 100. Finns bra priser på Bittl. Salomon beskrivs som lättåkt, "smeary" och som en lätt skida överlag. Mindre bra på is. Enforcern har ju vunnit "ski of the year", vad det nu är värt, men verkar vara overall riktigt bra på alla underlag. Lite mindre radie än QST och 400 g tyngre. Styvare pga. mer metall i kärnan. Liiiite dyrare. Nån som vet på rak arm vad de skulle välja av dessa två?

Också hört folk prata gott om Blizzard Bonafide, men de är bra mkt dyrare än ovanstående alternativ just nu. Line Sick Day 102 verkar efter lite snabbt googlande rätt vettig...Har dissat dem pga. usel design enligt mig, men man borde kanske kolla upp :)

Kalllle

Ny medlem
MackanBrolin sa:
Verkar vara i typ EXAKT samma läge. Åker på ok Völkl-pistskidor idag men vill hitta en all mountain-skida som fixar det mesta, även om det förstås innebär kompromisser ("finns ingen perfekt skida för allt "osv.).

Ca 100 i bredd, camber, lite rocker. Testade en kompis Icelantic Nomad 105 RKR (från 2015) som var helt fantastiska. Försöker hitta något likande, till överkomligt pris.

Efter mycket letande från min sida har jag kokat ner det till två alternativ: Salomon QST 99 eller Nordica Enforcer 100. Finns bra priser på Bittl. Salomon beskrivs som lättåkt, "smeary" och som en lätt skida överlag. Mindre bra på is. Enforcern har ju vunnit "ski of the year", vad det nu är värt, men verkar vara overall riktigt bra på alla underlag. Lite mindre radie än QST och 400 g tyngre. Styvare pga. mer metall i kärnan. Liiiite dyrare. Nån som vet på rak arm vad de skulle välja av dessa två?

Också hört folk prata gott om Blizzard Bonafide, men de är bra mkt dyrare än ovanstående alternativ just nu. Line Sick Day 102 verkar efter lite snabbt googlande rätt vettig...Har dissat dem pga. usel design enligt mig, men man borde kanske kolla upp :)
Nordica verkar som ett säkert alternativ men just nu är jag ganska inne på extrem pt 100 eller black crows atris.

mangebb

Ny medlem
Jag var också i samma situation nyligen. Kanske med undantaget att jag åker typ 60/40 pist/offpist. Tycker om när det går fort och ville ha en stabil skida som även funkar fint i lifttnära offpist och till någon topptur ibland.

Var länge inne på Enforcer 100 som jag testade förra året och tyckte om. Ändrade mig dock i sista stund och köpte Blizzard Bonafide som jag nu har åkt på i några dagar och är riktigt nöjd. Otroligt stabila i pisten och relativt bra flyt offpist. Kan inte uttala mig om de andra skidorna ni diskuterar men kan verkligen rekommendera både Bonafide och Enforcer 100. Skulle säga att Enforcer är lite vassare offpist och Bonafide i pisten.

zerode

Ny medlem
Intressant det här med vart man kollar för att få information om skidor, kontra vart man åker. Tvivlar starkt på att PowderMag någonsin varit i Sverige och testat sina skidor om jag skall vara ärlig...
Så mitt tips är att först kanske fundera på vart du mest kommer åka, blir det Alperna, NordAmerika, Japan eller kommer du mest vara i Sverige och åka.
Sen kan du kolla runt vad som är relevant för dig.
Kommer du mest åka häromkring så skulle jag varmt rekommendera att du köper ÅkaSkidors nummer där de har skidtestet för den här säsongen. Det är det överlägset bästa testet du kan få tag på, och en ännu viktigare sak, var otroligt selektiv när du läser insändarrecentioner som kan dyka upp på t.ex denna sida, man har oftast ingen aning om hur personen som skrivit inläget har koll på vad den sysslar med då det inte krävs någon som helst kunskap för att få publicera vad man vill här.
(Skriver så då jag tycker att det lilla skidtestet som var här för ett litet tag sedan där man b.la sågade Kore105 är bland de sämsta jag läst på länge)
Nog om detta
Ett annat tips är att kola lite vad folk i din storlek gillar, det har rätt stor betydelse, för att få en bra åkupplevelse.
Men mest av allt, försök att teståka skidor innan köp, hittar du ett par skidor för 8000 som du är nöjd med så är det billiga skidor, är du däremot missnöjd med dem, så är det sjukt dyra skidor. Sen kan ingen, verkligen ingen säga här på ett forum vad som passar dig om man inte känner dig på riktigt, bara ge tomma spekulationer...
Så lycka till :D

Pillard

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel så var Kore-testet ganska bra, just utifrån att det förklarade att skidan fått väldigt bra betyg men just utifrån denna testare inte var nåt vidare. Dessutom angavs vilka egenskaper hos skidan som inte uppskattades. Jag skulle snarare säga att det stora problemet när det gäller skidtester och tips (förutom de som skriver tips av typen "kör på X, det gör jag och jag gillar den") är frågeställarnas ofta okunskap om vad de egentligen vill ha. För mig tog det många år av tips och testläsning innan jag ens började förstå vilka egenskaper som passar mig.

Detta har jag också fått bra hjälp med via tex det här forumet. Jag vågar också påstå att du inte får den hjälpen i tex Åka Skidors tester. Knepet är ju bara att lära sig sålla bland forum-tipsen och istället ta till sig av vad som sägs om en skida snarare än om den anses bra eller dålig

Hej
Jag var och åkte Skistars test weekend i Åre nu i december. Körde 18 olika par.
Jag är 175, 75 kg, gillar fartstabila skidor att åka på skär i storslalomsväng med i pist och offpist. Gillar också skidor som går att få bra tryck i kortare sväng men som går att sladda ut i typ "speed checks" relativt enkelt.
I Åre fanns det ingen offpist på testhelgen men backarna var fina. Testfavoriter blev.
Norica Enforcer 93 och 110 (åkte 100 också men den funkade inte för mig, troligtvis lite för långt par, jag åkte på 185. 110 var också 185 men har betyligt mer rocker så åks lite kortare.

Völkl Katana V-Werks är fantastisk. Extrem project 100 var också grymt fin.

En outsider som också var en av de bästa var Svenska Cmd The It Stiff.

K2's Mindbender som precis släppts verkar riktigt bra samt nya Nordica Enforcer Free 104 verkar också kanon.

Black Crows Atris får grymt fina omdömen av freerides teståkare, Jag har tyvärr inte åkt den.

Skulle jag köpt då, inte inräknat Atris som jag ej provat och de nya Mindbender och Enforcer 104 Free, så skulle jag nog slagit till på Enforcer 110, 185cm. Nu kanske 104 Free...

Lycka till
/Martin

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Jag har ägt Enforcer 100, Candide 3.0, scott scrapper och kör nu på Head kore 117.
Måste säga att Enforcer är en helt värdelös skida enligt mig och många av mina vänner som fått testa den.
Enforcer är kanske den bästa all mountain skidan i pisten och när det är isigt, men utanför i pudret, skogen & bigmountain, herregud vilken mardröm.
Nosen dyker som en betongklump, och ska man ligga på långsväng i pudret "hackar" dom nått otroligt, känns nästan som att åka på skare i pudret.
Sen är dom otroligt osmidiga i skogen eller bara när man behöver göra snabba svängar i smala rännor.
Detta är pga att det är så mycket tryck neråt i nosen för att den ska ha bra egenskaper när det är hårt, för lång/mycket camber i skidan. Nosens skärning sitter också för långt fram nästan vid skidans slut framtill vilket gör att den blir "Hooky" och skakar sig fram i svängen i pudret, att de känns som att åka på skare.

Kör nu på Head Kore 117 och fullkomligt älskar dom, de glider som en smörkniv i varmt smör i pudret, silkeslena svängar och den gör precis som man vill.
Dock är det inte den bästa skidan i pisten, de blir som tefat.

Vad jag tror genom alla mina år som skidåkare är att det går inte få en skida som är bäst i pist och samtidigt bäst i puder, det är antingen eller. Detta pga hur skidornas form ska se ut för att få fram dessa egenskaper.
För så är det bevisligen med Nordica Enforcer - Head Kore.
De 2 skidorna är så långt ifrån varandra man kan komma i samma kategori.
Bäst i pist (enforcer) eller bäst i puder (Kore)

Det jag funderar på är om kanske Black Crows Atris eller Anima är svaret på om man vill ha en som är allsidig, inte bäst på något men bra på allt?
Har inte testat atris/anima, men har ägt ett par BC Sevun 2 och de var grym i pisten samt mycket bättre än Enforcern i pudret.
Funderar på att köpa Animan och ersätta mina Kores med men man har läst blandade recensioner om den också. Vette tusan vad man ska tro längre.

mjovalli

Medlem
Jag har åker på ett par Rossignol Soul 7 HD och tycker de är perfekt som allmountainskidor. De svänger och greppar bra på hårt underlag, är stabila i fart och lätta/roliga i puder.
Hyr ett par av de varianter du funderar på och testa dig fram.

Jag har ägt Enforcer 100, Candide 3.0, scott scrapper och kör nu på Head kore 117.
Måste säga att Enforcer är en helt värdelös skida enligt mig och många av mina vänner som fått testa den.
Enforcer är kanske den bästa all mountain skidan i pisten och när det är isigt, men utanför i pudret, skogen & bigmountain, herregud vilken mardröm.
Nosen dyker som en betongklump, och ska man ligga på långsväng i pudret "hackar" dom nått otroligt, känns nästan som att åka på skare i pudret.
Sen är dom otroligt osmidiga i skogen eller bara när man behöver göra snabba svängar i smala rännor.
Detta är pga att det är så mycket tryck neråt i nosen för att den ska ha bra egenskaper när det är hårt, för lång/mycket camber i skidan. Nosens skärning sitter också för långt fram nästan vid skidans slut framtill vilket gör att den blir "Hooky" och skakar sig fram i svängen i pudret, att de känns som att åka på skare.

Kör nu på Head Kore 117 och fullkomligt älskar dom, de glider som en smörkniv i varmt smör i pudret, silkeslena svängar och den gör precis som man vill.
Dock är det inte den bästa skidan i pisten, de blir som tefat.

Vad jag tror genom alla mina år som skidåkare är att det går inte få en skida som är bäst i pist och samtidigt bäst i puder, det är antingen eller. Detta pga hur skidornas form ska se ut för att få fram dessa egenskaper.
För så är det bevisligen med Nordica Enforcer - Head Kore.
De 2 skidorna är så långt ifrån varandra man kan komma i samma kategori.
Bäst i pist (enforcer) eller bäst i puder (Kore)

Det jag funderar på är om kanske Black Crows Atris eller Anima är svaret på om man vill ha en som är allsidig, inte bäst på något men bra på allt?
Har inte testat atris/anima, men har ägt ett par BC Sevun 2 och de var grym i pisten samt mycket bättre än Enforcern i pudret.
Funderar på att köpa Animan och ersätta mina Kores med men man har läst blandade recensioner om den också. Vette tusan vad man ska tro längre.
Intressant med förstahandsinformation angående puderperformace för Enforcer 100 och Kore, och kul att få igång lite vintertankar igen :)
Jag tror däremot att Enforcer 110 är betydligt bättre offpist än 100 då den har klart mer rocker, (och lite annan skärning tror jag.) Jag snackade med en kille i liften som åkt 110 på XTravels Canada roadtrip och var väldigt nöjd. Jag är som du nyfiken på BC Atris /Anima. Völkl V-Werks Katana är också intressant. 112 mm, funkade bra i pist, bra rykte offpist och mycket lätt om man vill traska lite. Dock dyr..
Köper du en BC så dela gärna med dig hur de funkar :)
/Martin

Pillard

Aktiv medlem
Först @Ashtraymofucku kan man ju inte jämföra en Enforcer 100 med den 1,7cm bredare Kore 117 i puderprestanda. Det är klart att det kommer att skilja markant. Jag har iof inte testat Enforcer 100 men däremot lillebror 93 och den går ju alldeles förträffligt i pisten, som skit i tung blötsnö (kom en monsterdump i lite för varmt väder) och alldeles förträffligt i varierad snö i Keb-massivet. I det sista ingick en hel del kallpuder och jag tycker nog att den gick alldeles förträffligt trots 93mm midja.

Sen @MartinAbrahamsson skulle jag nog verkligen inte kallaV-Werks Katana för "mycket lätt". Det känns som att "inte svintung" är en mer träffsäker beskrivning där ;)

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Först @Ashtraymofucku kan man ju inte jämföra en Enforcer 100 med den 1,7cm bredare Kore 117 i puderprestanda. Det är klart att det kommer att skilja markant. Jag har iof inte testat Enforcer 100 men däremot lillebror 93 och den går ju alldeles förträffligt i pisten, som skit i tung blötsnö (kom en monsterdump i lite för varmt väder) och alldeles förträffligt i varierad snö i Keb-massivet. I det sista ingick en hel del kallpuder och jag tycker nog att den gick alldeles förträffligt trots 93mm midja.

Sen @MartinAbrahamsson skulle jag nog verkligen inte kallaV-Werks Katana för "mycket lätt". Det känns som att "inte svintung" är en mer träffsäker beskrivning där ;)

Kan säga att jag provat Kore 93 och den går hundratals gånger bättre i pudret än vad enforcer 100 gör. Enforcer 100 sjunker som en betongklump i nosen, gräver sig ner som en blandning mellan en spade och ett järnspett. Den hackar dessutom sig igenom pudret när man ligger i långsväng, detta pga skidans form för att den ska ha bra pistegenskaper, dvs cambern slutar längst fram i nosen och hela skärningen slutar i nosen vilket gör att nosen blir som ett blysänke i djupsnö.

Likadant är det med factions 3.0, skidans nos är formad på ett sätt som gräver sig ner i snön och blir svårhanterlig, framförallt i tight terräng.
Kolla på bilden, candides skärning börjar längst ner och slutar längst upp (Enforcer ser likadan ut som candide 3.0 i skärning). Alla andra skidor på bilden så slutar skärningen innan rockern börjar, man får därför extremt mycket bättre flyt i puder, så är det med det punkt!

Bilagor

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
lite som en surfingbräda, varför tror ni att en surfbräda ser ut som den gör i nosen? Jo för att den ska skära jämt i vattnet och alltid ha nosen uppe.

Pillard

Aktiv medlem
Den bästa skida jag kört i puder är forfarande mina gamla Bibbys. Nosen på dem går många ggr under ytan i puder. Det gör dock inget alls. Vad som däremot är jobbigt, i min värld är alla dessa mjuka nosar som böjer upp sig som en paddel emot snön och bromsar totalt. Det ger ett nervöst beteende av en skida som mitt i sväng kan tvärnita i framkant med en enorm kortning av radien som följd.

Pudersnö och vatten beter sig inte likadant i det här hänseendet. Om du provar att doppa nosen på en wakeboard under ytan kommer du få en helt annan effekt än om du gör samma sak med en skid-/brädspets i pudersnö. Har du inte provat så rekommenderar jag att testa (nej det gör jag inte, det gör svinont att göra det på wakeboard)

Vart vill jag då komma med det här? Jo att smaken när det kommer till skidors beteende skiljer sig och det är därför lite onödigt att vara så benhårt kategorisk, framför allt i ett skidforum där nördande om just dessa skillnader lite är livsnerven...

zel

Medlem
Det jag kan rekommendera är min all time favorit, Elan Ripstick 106. Grym skida off pist, och kan kantas lätt när du åker på preparerade backar.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp